assalamualaikum

Selasa, 19 April 2011

ape? couple?

Couple dalam islam? Ade ke? TAKDE!!... dan jawapan kepada couple2 ni adalah HARAM J!!!

Dalam islam tiada istilah couple. Jika benar seorang lelaki itu mencintai seorang wanita itu (atau 4 orang wanita itu) seikhlas hatinya, tidak boleh dia bercouple atau senang lenang menyatakan cintanya terhadap wanita itu.

Couple itu datangnya dari nafsu, dan luahan cinta itu datangnya dari godaan syaitan. Takkan kita nak menurut hawa nafsu. Yg ada dalam islam hanyalah melalui pernikahan, perkahwinan yang betul dan mengikut syarak.

Bila seorang lelaki sudah tersuka kat seorang perempuan itu tidak kiralah kenal atau pun tidak, perkara utama adalah mintak petunjuk, solat istikharah. (solat wajib pun liat, susah a nak dpt petunjuk) dahulu sebelum memulakan langkah. Belum2 sudah gelojoh bertukar no telefon (aku la tu)

Tujuan solat sunat istikharah adalah untuk mohon petunjuk dari Allah, adakah si dia benar2 jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kita. Petunjuk Allah boleh jd dalam tempoh yg lama atau pun sekejap bergantung pada Allah sahaja, tiada daya manusia selain dari bantuan dan izin Allah.

Kemudian apabila sudah mendapat petunjuk jika dialah yang telah Allah tetapkan. Bukan bermakna anda boleh sesuka hati meluahkan cinta dan berkata, awaklah orangnya, kompem dapat penampar. Caranya adalah approach parents atau keluarga si dia. Kalau diikutkan cara yg betul apabila seorang lelaki ingin berkenalan dengan perempuan, perlu minta izin pada parents perempuan itu. Kalau ikut yang betul la, kalau ikut yg salah mmg salah la.. err..

Tujuan berkawan adalah untuk niat memperisterikan si perempuan itu, tauu… then bagi pihak perempuan pula, perlu juga memohon petunjuk, solat istikharah mintak petunjuk adakah benar lelaki itu merupakan jodoh untuk si perempuan itu. Kalau dah dapat petunjuk dan keluarga kata sepakat bersetuju.. maka…

Tak bermakna anda boleh suka hati nak jumpa dan berfoya2 seperti manusia zaman sekarang. Step kedua adalah tetapkan tarikh perkahwinan, lagi elok awal kerana takut fitnah yang tengah melata. 3gp yg melambak.

Dan lepas kahwin happyle ever after, yg tak hepy tu itulah hepynye, tiada daya manusia melainkan hanya dengan bantuan Allah dan izinnya.


Kesimpulannya, di dalam islam tiada istilah couple jika tiada ikatan yang sah. Sebab dari couple ini bermacam perkara mudah terjadi. Sanggupkah kita gadaikan agama untuk kepuasan diri, kepuasan nafsu?

kita diperhatikan oleh orang bukan islam, bagaimana kita nak jadi contoh kalau kita sendiri pun tunggang-terbalik. Tak salah untuk berhubung.. tp ada cara yg betulnya…

insyaAllah, ada jalannya…


3 ulasan:

l a d y d i l a berkata...

trkena kt aku sndiri..[pdn muka utk dri sndri]

izzah berkata...

saya takut nk buat keputusan
sbb takut kot2 t terkawen ngn laki yg salah.. cmne ni ustz yad?

yad_element berkata...

err... ini aku kopipes je.. dan edit ikut selera aku..

berkenaan ngan soalan saudari..
saye ni bukan ustak ye. cume saye nak ckp kat sini yg kalo dah salah takkan kite tak yakin itu juga ujian dari Allah, itu juga ketetapan dari Allah.. err... betul ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak