assalamualaikum

Rabu, 17 Ogos 2011

bob oh bob


bile aku bace artikel kat atas, serius la aku ckp aku mcm x brape gemar ngan surat khbar pro KERAjaan ni.. aku bukan benci, cume mmg la elok dibenci sebab benci bende mungkar ni dpt pahale.. wuhuu..

okeh.. isu kat atas ni.. dikatekan dlm tu bob lokman dpt panggilan ustaz gara2 sebab bg ceramah, siap kutuk lg ckp walau da taubat nasuha tak patut dibg title ustaz.. mende la surat khabar ni. bob lokman berubah arah dari dunia hiburan kpd dunia yg lebih baik telah membuatkan ramai berkate2, dan kebanyakan yg mengata ke arah keburukan terhadap bob lokman gara2 masuk pas.. biase lah surat khabar pro krajaan.

pd mulanya, manusia dinilai dari ilmu dan adab. dan bob lokman diberi gelaran ustaz kerana ilmu yg ada padanya yg boleh bawa kita mengenal Tuhan. taknak kenal tuhan ke? takkan nak terus pd kejahilan? syukurlah bob lokman dah taubat walau taubat nasuha. kite ni bile lg?

dah la kite ni jahil bab agama, siap kutuk org yg dah insaf lg. nak jd ape.. jgn la kate "walau da taubat nasuha" ke ape, ayat camtu mcm mempermainkan dan merendahkan agama. hukum mempermainkan agama ni bleh tercabut islam (jatuh kafir).. lg satu, hidayah tu milik Allah. mintaklah slalu. jgn terus menghukum. jahil kite ni, siap sokong hiburan yg terang2 haram.. dah la haram, haram jdh lg..

ps: syukur org dah insaf, kite ni x tau la bile nak insaf lg

Isnin, 15 Ogos 2011

wanita


Wahai wanita sekelian...renungilah kejadian mu dari kesunyian Adam a.s. maka terciptanya Hawa a.s. Wanita adalah ciptaan Allah swt sama seperti lelaki. Kedatangan Islam telah meletakkan darjat wanita di tempat yang mulia. Tidak ada peradaban lain di dunia ini yang memperlihatkan kemuliaan wanita melainkan Islam.

    Penciptaan wanita bermula dari Hawa a.s. Beliau dicipta dari tulang selangka kiri Nabi Adam a.s. Kenapa diciptakan makhluk bernama wanita? Kerana lelaki akan kesunyian tanpa wanita seperti mana yang Nabi Adam alami ketika berseorangan di syurga dahulu.

   Dan di antara ayat-ayatNya (keterangan tentang kekuasaan dan rahmat Allah), bahawa Dia (Allah) menciptakan isteri-isteri kamu daripada diri kamu, untuk kamu, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dijakanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan (Ar-Rum:21)

   Wanita mempunyai peranan yang sama penting di dalam kehidupan di muka bumi ini. Di dalam al-Quran sendiri telah diturunkan surah yang khusus mengenai wanita iaitu surah an-Nisaa'.

   Malah ada kata-kata bijak pandai mengatakan, "seorang lelaki yang hebat itu pasti ada wanita di belakangnya." Wanita itulah ibunya ataupun isteri kepada lelaki tersebut.

   Nabi saw juga ketika menyampaikan risalah Islam kepada manusia, kesemua isteri-isteri baginda serta anak-anaknya khususnya Sayyidatina Fatimah menjadi watak-watak yang penting dalam penyebaran dakwah khususnya di kalangan wanita.

  Orang yang mententeramkan Nabi saw ketika turunnya wahyu pertama, yang mula-mula beriman ketika manusia dalam keadaan kafir, yang membenarkan baginda ketika difitnah, yang banyak membantu dengan harta ketika tiada manusia lain yang membantu itulah dia seorang wanita yang dinamakan Sayyidatina Khadijah ra.

    Dari wanita, lahirlah seorang pemimpin agung. Dari susuan seorang wanita juga lahirlah manusia yang intelek. Dari asuhan dan tarbiyyah seorang wanita juga lahirlah manusia yang bertaqwa.

   Tangan yang menghayun buaian juga boleh menggegarkan dunia. Tetapi adakah semua wanita itu boleh menggegarkan dunia seperti mana Masyitah mampu menggegarkan singgahsana Firaun laknatullah itu?

   Sesungguhnya dengan agama sahaja wanita itu boleh menggegarkan dunia. Seorang lelaki yang hebat itu dilahirkan oleh wanita yang hebat juga. Mereka itu adalah wanita yang menundukkan pandangan mereka, menjaga aurat mereka, memelihara malu mereka, yang memelihara perilaku mereka serta patuh dan tunduk kepada semua tuntutan yang telah disyariatkan.

     Aurat merupakan antara perkara utama yang perlu dijaga oleh seorang wanita Islam. Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadis riwayat Baihaqi)

Hadis ini menunjukkan betapa besarnya tarikan wanita terhadap seorang lelaki.

   Sesungguhnya makanan yang sentiasa tertutup itulah yang akan menjadi rebutan berbanding dengan makanan yang terdedah dan tidak tertutup. Makanan yang terhindar dari pencemaran jugalah yang akan memberikan kekuatan pada tubuh manusia.

   Ingatlah wahai wanita, lelaki yang jahat itu sentiasa melirikkan matanya di setiap inci bahagian tubuhmu yang terdedah. Nafsunya sentiasa mencari jalan untuk melihat wajah, serta lenggok dan bentuk tubuhmu yang menawan. Sesungguhnya tubuhmu itu adalah hak bagi suami mu sahaja.

  Ingatlah wahai wanita, sesungguhnya kejahatan yang engkau lakukan pasti akan menarik 4 golongan lelaki yang lain bersama ke dalam neraka. Iaitu ayahmu,suamimu,anak lelakimu serta adik-beradik lelakimu. Sedangkan kejahatan lelaki itu tidak akan menarik seorang wanita pun bersama mereka ke neraka.

  Ingatlah wahai wanita, kepanasanmu bertudung, longgarnya pakainmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak.

   Kebaikan itu adalah elok budi pekerti. Dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci bahawa dilihat oleh manusia kepadanya (Riwayat Muslim)

Ibn Umar ada berkata, "Kebaikan itu mudah, muka yang berseri-seri dan perkataan yang lemah lembut."

Abu Darda' pernah menyebut, "Kebaikan itu dalam ketenteraman, dan kejahatan itu dalam keraguan"

   Pemuda tiang negara, pemudi harapan bangsa. Adakah seorang wanita itu menjadi harapan kepada bangsa sekiranya auratnya tidak dijaga dengan sempurna, perilaku akhlaqnya memualkan sesiapa yang melihatnya? Wanita yang tidak memelihara agama itukah yang bakal melahirkan generasi-generasi akan datang yang akan menyambung mata rantai perjuangan Rasulullah saw?

  Sesungguhnya al-Quran dan Sunah Rasul telah menunjukkan jalan untukmu wahai wanita. Segalanya terpulang kepadamu untuk memilih jalan Maryam, ibu kepada Nabi Isa as, ataupun jalan Ummu Jamil, isteri kepada Abu Lahab.


   Namun sekiranya syurga itu impianmu, maka ketahuilah jalan ke syurga itu penuh dengan pelbagai kesusahan yakni engkau perlu mengawal kehendak nafsumu yang menggoda. Sekiranya, neraka itu cita-cita mu, maka ketahuilah sesungguhnya jalan ke neraka itu dihiasi dengan keseronokan-keseronokan yang bersifat sementara .


"Bagi wanita-wanita yang memelihara dirinya dan menta'ati
suaminya, segala makhluk, burung yang terbang, ikan di laut, malaikat di langit, matahari dan bulan dan lain-lain memohon keampunan Allah untuknya.

Dirimu terhias sebagai sebaik-baik ciptaan, maka jadikanlah dirimu nisa' yang boleh menjadi mujahidah,jihad di jalan Allah, Jadikanlah dirimu antara fatayat yang dijulang..cantik dipandang, tetapi susah untuk dipegang, jadikanlah dirimu gadis manis yang tidak pernah kalah dengan redup panahan mata adam.. Biar nafsumu hidup dalam tarbiyyah d jalan da'wah bertintakan darah dan air mata perjuangan, dititip atas warkah penuh kemuliaan dan dikirimkan utk menuju Tuhan..

Selasa, 9 Ogos 2011

lelaki


Aurat lelakiku

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” (An Nuur-31)

Maka bertebaranlah firman Allah di atas ini di alam maya (internet). Maka ramailah jejaka-jejaka yang dikategorikan sebagai ustak-ustak yang sangat lebong. Maka mereka ini pula di cop dan dibenci oleh sebilangan wanita yang tidak suka cara mereka menegur para-para mujahidah ini. Maka teruslah para-para mujahidah ini bergelumang dengan keadaan tidak tahu menahu tentang syariat sebenar menutup aurat. Maka teguran yang agak keras yang diberikan oleh ustak-ustak lebung ini menjadikan ustak-ustak ini terus dengan kekerasan dalam menegur para mujahidah. Maka kedua-dua pihak tidaklah rapat dengan Tuhan bahkan jauh. Maka itulah yang berlaku sehingga kedua-duanya bertaubat, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Maka tulisan ku makin mengarut.

Bila sahaja jari ini ingin mencari syariat sebenar tutup aurat di dalam internet, maka kebanyakan yang keluar adalah firman Allah di atas. Dan hasil pencarian mendapati kebanyakan ayat yang menegur lebih kepada ayat penegasan dan arahan sendiri daripada penulis-penulis blog, cerpen, forum dan sebagainya. Ingatlah wahai teman-teman sejantinaku, para mujahidah ini tidaklah sukakan pada kekerasan arahan. Mereka perlulah di asuh dengan lembut, itulah wanita. Takkan lurus sesuatu yang bengkok dan takkan teguh lengkungan yang disentap.

Fitrah wanita itu pada kelembutan, malu wanita itu sesuatu yang sangat-sangat berharga. Maruah wanita itu hanya Allah yang maha menilai. ALLAHURABBI. Maka tegurlah para mujahidah akhir zaman ini dengan kelembutan, bukan dengan kekerasan. Pada Allah itu sendiri yang maha lembut. Bersyukurlah wahai wanita.

Pada asalnya, perihal artikel aurat yang ada pada alam maya ini tidaklah menyakitkan hati wanita tetapi lama kelamaan artikel yang ada semakin keras dan agak tidak menjaga hati para wanita. Keadaan ini menyebabkan wanita sangat-sangat tidak menghormati pada lelaki-lelaki yang membuat nota itu kerana teguran yang agak kasar. Mungkin pada lelaki itu, itulah cara sebenar untuk menjadikan wanita itu kembali pada fitrah sebenar. Sangkaan mereka adalah meleset sama sekali. Sekian.

Untuk menegur para wanita itu, tidaklah dengan kekerasan. Kerana fitrah wanita itu lembut. Perkara utama yang perlu dilakukan oleh lelaki itu adalah ‘LELAKI ITU SENDIRI KEMBALI KPD FITRAH’. Bukan hanya pada wanita itu, lelaki itu juga amatlah perlu kepada fitrah kejadian sebenar lelaki. “ehh.. aku ni memang dah lelaki” kata mereka tidak puas hati. Lelaki perlulah tahu apa itu wanita dan apa fitrah wanita dengan mendalami fitrah lelaki itu sendiri. Kebanyakan lelaki (tidak semua) yang membuat artikel-artikel kondem wanita hanya tahu menghentam kaum yang berlawanan jenis. Padanya mungkin dia sudah penat melihat wanita-wanita zaman sekarang tidak kembali kepada fitrah. Sedangkan pada waktu lelaki itu mengeluh tentang wanita yang dilihatnya mungkin hanya memakai seluar pendek (berkemungkinan sahaja).

Pada masa yang sama si lelaki itu hanya hebat di alam maya dan tidak di realiti. Cuba beri peluang lelaki-lelaki yang hebat berkata-kata di alam maya terutama dari segi aurat-aurat wanita ini menegur para wanita yang dilihatnya tidaklah pada fitrah.. . . . . . . . . . . . . . . .  saya masih menunggu jawapan wahai lelaki.

Oleh itu, lelaki perlulah kembali dahulu ke fitrah. Dan jika dilihat pada firman Allah dalam surah An Nuur itu. Lihat pada ayat sebelumnya

“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." (an Nuur 30)

Makanya, tidaklah dilihat kebaikan seseorang itu melainkan jika seseorang itu beriman. Perghh. Lelaki hebat dalam hidup adalah lelaki yang beriman. Wahai kaum adam, kembalilah kepada fitrah. Itu adalah sebaik-baik jalan untuk kita melindungi wanita dan seterusnya mengembalikan wanita itu kepada fitrah.

Banyak mengarut la aku ni.

Kalau lihat pada firman Allah SWT di atas. Lelaki dahulu yang ditegur. Ini bermaksud lelaki dahulu yang perlu berubah. Ok. Terima kasih

Rabu, 27 Julai 2011

Izinkan saya berzina dengan anak pakcik



Gadis     : Masuk lah dulu, jumpa dengan ayah saya

Teruna  : Boleh ke?

Gadis     : Masuk je lah, saya nak siap
              
Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama. Pintu yang siap terbuka mengaluka-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna  : Assalamualaikum.
Bapa G  : Waalaikumusalam.
              
Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis     : Mari, duduk kat kerusi

Teruna  : eh.
              
Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis. Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa G  : nak jalan kemana hari ni?

Teruna  : Bandar je cik, dia nak carik barang katanya. Barang apa tak tau lah saya

Bapa G  : oh..

Teruna  : ??
              
Hampir 5 minit senyap tanpa suara. Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering. Si teruna senyum kelat.

Ibu G      : minum la ni sikit. Kamu sudah sarapan?

Teruna  : ehh. Sudah cik. Terima kasih.

Ibu G      : kamu malu-malu pula dengan kami.

Teruna  : segan cik. Hehe

Bapa G  : bila kamu nak hantar rombongan?

Ibu G      : eh. Apa ayahnya ni?

Teruna  : ehh. Duit takde lagi. Hehe

Bapa G  : kamu bawa anak kami kehulu-kehilir. Apa orang kata nanti

Teruna  : (eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit

Bapa G  : boleh takda masalah

Teruna  : pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?

Bapa G  : kalau boleh 20 ribu

Ibu G      : ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh acik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni

Teruna  : Berapa tu cik?

Ibu G      : dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 keatas pihak lelaki

Teruna  : (amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa.. 25 ribu. Mana nak dapat, aduh) Tingginya acik, tak boleh rendah lagi ke?

Bapa G  : itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit. Nak grand-grand camtu.

               Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu. Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna  : nak Tanya lagi, kenapa anak acik tak pakai tudung?

Bapa G  : itu kenalah Tanya maknya

Teruna  : (ehh. Boleh pas-pas pulak dah)

Ibu G      : ehh. Awak lah. Apa pulak saya. Awak yang sepatutnya didik anak

Bapa G  : saya kan kerja. Mana ada masa

Teruna  : (pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh. Makcik pakcik. Kita lupakan dulu soalan tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah. Nak Tanya lagi, anak acik pandai masak?

Bapa G  : hmm.. haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu. Bangun tengahari. Terus makan tengahari.

Ibu G      : apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.

Bapa G  : maknya pun sama suka bangun lambat juga.

Ibu G      : abahnya!

Teruna  : (kah kah kah.. bengong. Camtu pun nak cerita) Ehh.. acik sekarang saya da tau. Okeh. Soalan lagi. Boleh tak dia baca quran?

Ibu G      : boleh sikit-sikit kot

Teruna  : kali terakhir bila?

Ibu G      : err. Darjah 1 agaknya.

Teruna  : hmm.

Ibu G      : kenapa?

Teruna  : takda apa makcik. Soalan cepumas. Dia solat tak?

Bapa G  : apa motif kamu Tanya semua ni. Dia kan selalu ikut kamu. Kamu tau la.

Teruna  : kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan. Hari-hari datang bulan. Dia tau solat atau tak?
              
Hampir terkedu si bapa dan si ibu. Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna  : boleh saya sambung lagi. Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi. Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia. Lain lah dia ni hafizah, 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa.. itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar. Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar. Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar.

               Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara. Ketiga mereka menundukkan kepala. Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada. Terutamanya pada majlis perkahwinan. Adat mengatasi agama. Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai. Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami.

               Amatlah rugi. Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri. Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.

Bapa G  : tapi kan. Pakcik nak anak pakcik rasa sekali. Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.

Teruna  : pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?

Ibu G      : tentulah kami berdua pun turut gembira.

Teruna  : yeke? Saya sambung lagi ya. Acik, saya bukan apa. Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung. esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. pastu pakcik nak buat bersanding pulak. Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa. Lagilah saya berdosa sangat-sangat.

               Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu. Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam. Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.

Bapa G  : kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.

Teruna  : ehh. Sory pakcik. Bukan saya nak cakap pasal agama. Tapi itulah hakikat sebenar. Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.

Bapa G  : camni lah. Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang. Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!

Teruna  : lama lagilah camtu. Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang. Kalau camtu pakcik, ‘izinkan saya berzina ngan anak pakcik’?

Bapa G  : hoi! Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu. Jangan main sedap mulut je.

Teruna  : dengar dulu penjelasan saya pakcik. Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah? Sebab benda nil ah pakcik. Selalu ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampai pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin. Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia. Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina.
               Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya. Tapi lama-lama jadi berat-berat. Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.

Bapa G  : apa kaitan kamu nak berzina pula

Teruna  : yalah. Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin. kami nak lepaskan nafsu camna pakcik? Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya. Susah pakcik. Nafsu. Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik. Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina.
               Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau. Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina. Err.. berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je. Ada yang zina-zina ringan. Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.

Bapa G  : hmm. Kamu ni peliklah. Nasib baik pakcik cool je. Kalau orang lain, da lama angkat parang. Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan

Teruna  : hehe. Pakcik. Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau.
“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (an Nur 32)
Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan. Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia. Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi. Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia. Baiklah disegerakan. Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan.

Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna. Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna. Dan bapa si gadis mendapat akal.

Bapa G  : kamu tau la zaman sekarang ni. Kalau ikut cara kamu tu. Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima. Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata. Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu. Mana nak letak muka ni.

Teruna  : bagus juga cadangan pakcik tu. Kena tangkap basah 2 ribu je denda. Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung. Boleh nikah masa tu jugak. Bagus-bagus.

Bapa G  : serius lah sikit.

Teruna  : betul dah tu pakcik. Hehe. Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus. Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin. itu cara islam. Ok. Tapi yang tak oknya, bersanding tu ha. Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok. Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik. Saya yang tanggung dosa dia.
               insyaAllah pakcik. Kita bukan nak buat apa pakcik. Syariat memang camtu. Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik.
Sory lah pakcik kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang ngan saya. Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je.

               Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis. Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama. Namun ajakan ditolak dengan lembut. Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar. Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya. Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi.

               Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya. Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat. Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya. Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.

Ibu G      : apa yang budak tu kata betul. Kita ni tak beratkan pada agama selama ni. Kita sambil lewa abahnya.

Bapa G  : hmm.. ntahlah, tak tahulah saya. Keras betul budak tu kata tadi. Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.

Gadis     : takde mood nak pegi la ayah. Ntah

               Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.
               Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis

andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.

“ : )”
petang ni takde mood nak keluar,
Sory.
Minggu depan ayah suruh hantar rombongan.”

“ : ))”


Kisah rekaan semata-mata

Menjelang zohor.
12 julai 2011

Selasa, 28 Jun 2011

siapa yang cantik?


Lihat sahaja pada wanita, lihat pula pada lelaki. Bertanya pada wanita, bertanya pula pada lelaki. “calon camne yang awak nak untuk jadi pasangan hidup awak?”. Tentulah pelbagai jawapan, pelbagai reaksi dan pelbagai mimik yang diberikan. tetapi jawapan yang diberi tetap pada satu maksud. Mahu yang soleh atau solahah itu pilihannya. Sedang diri sendiri masih lagi terburu-buru mencari dunia.

Lihat pula pada lelaki. Lagak seperti apa yang senang dan sejuk dilihat. Tentulah yang sentiasa berkopiah, sentiasa menjaga adab dan akhlak semasa berada di mana-mana.  Bukan lagak yang ditunjuk, tetapi akhlak yang membentuk.

Sejauh mana pula dengan keadaan lelaki berkopiah, tetapi pakaian yang lain tidak menunjukkan kedudukan kopiah itu. Contoh seperti lelaki itu berkopiah, tetapi memakai baju yang ketat dan seluar pendek menjadi pilihan. Apa pula yang akan difikirkan pada mata-mata yang melihat lelaki itu. Pada pandangan mata itu akan terus pada negatif.  Pada pandangan wanita terutamanya, akan pandang jelik dan pelik. Sedang pandangan lelaki bersahaja. Fesyen mungkin, kepala hotak itu fesyen.

Jelik, pelik, kekok dan tidak setaraf dengan fitrah pada kopiah itu sendiri jika berpakaian seperti itu. Mungkin itu lah jawapan yang akan diberikan, dan kebanyakan mungkin dari wanita itu sendiri. Lihat pula pada keadaan itu tetapi pelakunya adalah wanita, dan pemakaian tetap pada wanita itu.

Lihat kelakuan dan pakaian wanita itu. Bertudung, tetapi memakai baju ketat. Keadaan sama dengan lelaki berkopiah tetapi memakai seluar pendek. Jelik bukan atau bahasa mudah, tak sesuai. Tetapi pada mata lelaki, itulah panorama yang paling indah walau jelik. Bukan ingin menyalahkan, tetapi fitrah telah dilanggar.

Sama sahaja lelaki dan wanita itu. Yang membezakan, mana antara mereka yang apabila melakukan dosa, segera bertaubat

Tutup aurat itu berfitrah. Tutup aurat itu bukan sekadar tutup. Tutup aurat itu perintah. Perintah itu pada sayangnya Allah pada wanita itu.

Lahirnya antara permata dan kaca,
kilauan mu memancar indah dunia,
pilihlah permata yang penuh rahsia,
iman lah yang menjadi pembela di sana.
kaulah wanita menghiasi syurga


Isnin, 27 Jun 2011

kau kata kau pembela

kisah yang menghayat hati ini telah diceritakan sendiri oleh penulis blog ini. segala kopipes adalah dibolehkan selagi tidak ada perasaan riak. kisah ini juga adalah rekaan semata-mata


sedang aku merenung ke langit ilahi melalui jendela sebuah kelas di tengah ibukota. tertarik aku dengan kata2 sahabatku. jika lihat keindahan ciptaan Allah, sebutlah "lahaulawala kuwata illa billa hil ali hil azim". lantas aku beristighfar, syukur aku dikurniakan sahabat sebegitu. tapi itu mungkin juga ujian buat aku.

melihat telatah sahabat seangkatan perjuangan dalam menuntut ilmu, walaupun mereka bukan beragama islam tp tekad perjuangan pd ilmu itu perlu aku contohi. aku terhibur melihat mereka. benar, hanya mereka berdua sahaja yang ada di dalam kelas itu. mereka mendendangkan lagu irama mereka yang agak rancak. aku membiarkan sahaja dan terus merenung, mengelamun sendiri. memikirkan ke mana hala tuju dan kemana akan Allah bawa aku di atas muka bumi ini.

lamunan maya terhenti apabila pintu dibuka perlahan. seolah-olah pengajar yang melangkah masuk, lantas aku membetulkan kedudukan. rupanya beberapa pelajar wanita dan lelaki. jika dilihat pada persis wajah mereka, tak tumpah kearah timurnya. tetapi tidak pada cara hidup yang mereka bawa, pakaian yang mereka pakai. ada betul gaya mereka bertanya untuk menggunakan kelas untuk membuat latihan, penuh adab. tetapi malangnya pada kelakuan mereka apabila bersama.

irama bingit yang didendangkan melalui laptop salah seorang sahabat ku yang bukan beragama islam terus menghanyutkan mereka berdua. sedang kumpulan anak muda itu terus leka dengan bebasnya pergaulan.

dengan tidak semana hentakan meja berbunyi. bukan dari sahabatku, tetapi dari kumpulan anak muda. sekali lagi lamunan maya aku terhenti. apa yang berlaku, detik hatiku. tidak sanggup bersuara kerana tidak setaraf dengan egoisnya kumpulan anak muda itu.

"hoi" jerit salah seorang anak muda itu, sambil jarinya ditunjukkan kearah sahabatku. hampir dalam fikiran aku jari itu ditujukan ke arah aku. pada yg lainnya hanya diam dan memandang dengan penuh meninggi diri. jika diukur ketinggian bangga itu, seluruh gunung didunia ini takkan dapat menampung ujubnya hati.

"korang pasang lagu ni kuat2 buat pe? pening la kami dengar, hormatlah sikit kami ni org islam" sambungnya lagi. lantas yang lain mengangguk tanda setuju. terkebil2 sahabat ku mematikan punca irama dendangan itu. mungkin terkejut dan terpana. yang lain masih melihat, angkuh si lelaki yg bersuara itu.

bingkas aku bangun membetulkan seluarku, gaya aku seperti ingin mempertahankan kumpulan anak muda itu.  tanpa berpaling aku bersuara.

"ape kau fikir diri kau sudah hormat pd islam itu sendiri, sedangkan kau itu sendiri orang islam? apa kau fikir kau berpakaian seperti gaya barat kau telah mempertahankan islam? apa kau kelakuan kau melambangkan islam sebenar? apa kau fikir perbuatan kau itu sudah cukup membuatkan kau tergolong dengan ahli syurga? sedikit pun tidak."

"lagak kau seperti kau sungguh beriman, tp iman yg kau galas itu sedikit pun tidak terkesan dengan gaya yg kau bawa. berubahlah. belum terlambat. saye bukan nak jd ustaz. tp saye sedih tgk org mcm kite ni pandai ckp pasal islam, tp praktik takde. kalo setakat hu ha hu ha pastu diri sendiri seolah tak hormat akan islam itu sendiri, jgn harap agama lain akan hormat pada islam" sambung ku lg. seolah-olah keras

lantas aku segera menghampiri pintu. membukanya dan beredar dari situ. aku tahu, duduknya diriku disitu hanya akan menambah kemelut.

mundar mandir aku carik angin. gemuruh di dada bagaikan mahu keluar. pertama kali kata-kata ku dituturkan dengan nada sebegitu. terus aku ambil wuduk dan duduk sahaja di surau. lantas aku bermohon agar kami semua diberi hati yang lain untuk terus bersama dengan islam. selang seketika, pintu surau dibuka. kelihatan kumpulan pemuda td, datang menghampiri aku menghulurkan salam memohon maaf.

ku katakan pd mereka. bukan aku yg patut memberi maaf, tetapi pintalah pd ALLAH.

terus mereka bersolat.

dari belakang aku berbisik. "dah amek wuduk ke belum"

tamat.

Khamis, 5 Mei 2011

KELEBIHAN ISTERI TAAT

SESUNGGUHNYA Muslimah yang bersuami mendapat jaminan pintu syurga. Alangkah enaknya jadi muslimah. Dalam pernikahan, mereka tidak perlu mencari nafkah. Dengan status sebagai isteri, mereka akan mendapat makanan, pakaian, dan tempat tinggal serta perlindungan daripada suami.

Suami pula yang memenuhi keperluan mawadahnya. Islam sudah mengatur semua itu, namun ia harus ditempuh dengan usaha.

Memang di dunia ini tidak ada hak tanpa kewajipan dan tidak ada hadiah tanpa kerja. Suami yang memberikan semua jaminan terbabit harus disenangkan hatinya, dipatuhi keinginannya, dipenuhi keperluan mawadahnya.

Pendek kata, apa saja yang suami inginkan (selama bukan dosa) harus dipenuhi. Maka jika suami reda terbukalah pintu syurga bagi isteri. Suami adalah manusia dan manusia tidak ada yang sama antara satu sama lain.

Manusia tidak ada yang sempurna, malah ada saja kekurangannya. Sebab itu isteri perlu terima kekurangan suami.

Isteri juga memiliki kegemaran berbeza-beza. Maka terima pulalah kegemaran suami. Bahkan dalam Islam, kegemaran suami adalah kewajipan isteri untuk memenuhinya.

Misalnya, suami kita menggemari wangi-wangian, maka wajib bagi isterinya selalu memakai wangi-wangian di hadapan suami. Daripada Ummu Salamah, dia berkata, “Rasulullah s.a.w bersabda: Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meredainya, maka dia akan masuk syurga.” (Hadis riwayat Ahmad dan Thabrani)

Pada awal abad hijriyah, hidup generasi yang diberkati Allah s.w.t. Ketika itu, hidup puteri Rasulullah yang mulia, Sayidatina Fatimah. Dia adalah contoh wanita ahli syurga yang menghabiskan waktu di rumah, memasak, mencuci pakaian, dan mengurus anak tanpa pembantu.

Rabu, 4 Mei 2011

BERHATI-HATI KAU.... JANGAN TULIS MACAM ITU.. JANGAN TULIS MACAM INI.... APE BENDE!!! MEMANDAI JE KORANG



Assalamualaikum


Kalau kamu seorng muslim jgn kata "mosque" tp masjid krana organisasi islam menemukan bhwa "mosque"=nyamuk!!! jgn tulis "mecca" tp mekah krana "mecca"-rumah anggur/bir. Jangan dtulis "mohd" tp tulislah dgn lengkap "muhammad",kerana "mohd"=anjing brmulut besar! !! Jangan tulis "4JJI" tp tulislah "ALLAH S.W.T" kerna "4JJI"= "For Judas Jesus Isa Al-Masih.".Jgn tulis askum or akum tp tulislah lengkap assalamualaikum atau salam krna askum=celakalah kamu. Dan terakhir "Merry Chrithmas"(saye cume untuk sampaikan dan tak berniat untuk menyebutnye) membawa kepada maksud yang memang bahaya!! Iaitu kite menyebut nama tuhan lain. Jadi klau hendak menyebut,sebutlah dengan Hari Natal !! Perkataan ni boleh sebabkan kite Murtad!! Perkataan ...merupakan jarum sulit orang kristian...di dalam bahasa Arab bermaksud "fi hafzilbaba" manakala dalam bahasa Malaysia bermaksud dibawah naungan pope (paderi). Jadi, forward dan sebarkan kepada semua sahabat2 anda.Semoga Allah memberi rahmat
kepada kita dan orang lain.



ayuh kite sebarkan kebodohan kita bersama


APA BENDA KORANG!!


mari kita menyelusuri setiap perkataan di atas ini


jangan tulis MOSQUE kerana itu bermaksud nyamuk


Pernah tak korang cek dalam kamus, nyamuk dalam bahasa lain?
dalam bahasa inggeris nyamuk adalah MOSQUITO, diulangi, KORANG NYANYUK
tidak ada masalah kalau nak tulis mosque sebab mosque memang bermaksud MASJID
try la google translate, cuba semua bahasa


apa pula kaitan dengan organisasi islam? mane korang tau bende tu dari kajian organisasi islam? memandai je..


jangan tulis MECCA kerana bermaksud rumah beri beri


Cuba dengan perkataan ini pula di wikipedia
apa yang korang dapat dari perkataan atas, tak pun gugel translate je. korang tetap akan dapat maksud yang sama iaitu MAKKAH al MUKARRAMAH
apa pula kaitan dengan perkataan mecca? dengar citer ade satu bangunan kat US, kedai arak name die mecca........................
bace balik.... "DENGAR CITER"

apa pula kaitan dengan apple plak? ke korang pegi sane dan duduk dalam sane tu? betul ke name die apple mecca? korang ngan aku pun tak tau ape bende.. meneka je..


jangan tulis MOHD kerana maksudnya bla bla bla...


aku pun tak tau, sejak bile maksud bg perkataan ini boleh muncul sedangkan penggunaan perkataan MOHD itu rasanya lagi lama dari maksudnya.
cuba korang tulis sendiri dalam gugel translate 'anjing mulut besar'.. ade kluar MOHD?
tak terfikir ke.. setelah kite pakai name kite MOHD.. tetibe kluar pulak maksudnye.. ehh.. itu perkara menarik, seperti yg kite tau.. MOHD itu tetap MUHAMMAD SAW


apa pula kaitan dengan anjing? korang tau ke ape maksud 'anjing mulut besar'? tapi kenapa nak kaitkan dengan MOHD pulak? bijaknye je..


jangan tulis 4jjI sebab maksudnya 'for jedus jesus isa al-masih'


bila aku baca benda ni. serius aku kata, "kat malaysia ni ilmu agama yg diajarnya tak cukup ke apa?" (dalam hati je la)
tahu tak korang siapa JESUS, ISA.. ianya adalah nabi ISA as.. nabi isa as yg akan turun pada akhir zaman dan membunuh dajjal,.. begitu mulia Nabi ISA, dan Nabi ISA adalah penyelamat kita.. tau tak.. permintaan nabi ISA adalah utk menjadi umat akhir zaman. maka Allah SWT perkenankan doa itu... done...
siapa pula judas, judas merupakan pembelot kpd nabi isa sendiri.. ehh.. sejak bile kite memandai semue ni, betul ke si judas tu pembelot? memandai ke kite ni.. pernah tak kita fikir siapa yg menggantikan kedudukan Nabi ISA sewaktu disalib? hehehe... carik sendiri
so, camne tulisan itu yg tiba2 boleh jadi 4=for? J=judas? J=jesus? I=isa?


bila kita tulis 4JJI, cukuplah sekadar dalam hati kita hanya ALLAH untuk segalanya, jika kuathir atau berwaspada juga, tulis ALLAH SWT sudah cukup.. yg penting yakin..


jangan tulis askum sebab maksudnya kah kah kah.................


aku malas da nak tulis pasa bende ni sebab bende ni, pemikiran kita yg meyakinkannya. sedangkan kesahihan masih kita tak tau.
korang lagi bijak.. fikirlah macammana askum bleh jd celakalah kamu? siap maksud dari negara mana tah.. pernah korang tulis perkataan itu dan pergi tengok perkataan itu kat negara yg mempunyai bahasa itu.. sudah tentu mereka juga akan pelik sambil berkata "askum abah kau" dalam bahasa mereka.


bende ni da bnyk kali ada da.. korang bleh cek sendiri perkataan yg disebut sebagai ASSALAMUALAIKUM.. carik la.. gugel search je pun.. jgn nak pandai2 ye..


dan terakhir


jgn tulis meri kerismes sebab ape bende tah kat atas tu.


pernahkah kita fikir apa tujuan meri krismes itu? pernah kah kite amek tau.. sejarah islam pun kite liat nak amek tau.. lg la sejarah yg bukan islam.. dengan mudah la, meri krismes ni merupakan hari memperingati kelahiran nabi ISA.. meri itu sendiri bermaksud MARIAM, ibunda nabi ISA.. so... korang fikir lah sendiri ek.. tak kisah la bila. tp yg penting kita saling memperingati pengorbanan para RASUL dan sahabat serta ulama yg membawa cahaya bg dunia ini dengan islam


melalui semue ni, diketahui bahawa, setiap search yg korang buat tentang perkara diatas mempunyai perkataan yg hampir sama dan tidak berubah... korang pulak main forward2 tanpa berfikir dimanakah punca segala email yg mengelirukan ini..


semuanya melibatkan perkataan yg kita sendiri tak pasti dari mana asalnya.. dan tidak mengambil tahu, benarkah perkataan itu bermaksud dengan yg sedimikian..
insyaAllah korang ade info dan sebgainye bleh kite share.. mane a tau aku tulis tak betul..


kite sedap citer agama sedangkan kite hanya forward2 je.. BAIK TAK PAYAH!!


Kesimpulannya? tinggalkanlah hal-hal yang mungkin meragukan itu sebelum munculnya perpecahan di antara sesama muslim. Bagi saya pribadi, yang berhak menentukan salah dan benar hanyalah Sang Pencipta Alam Semesta….

WaLLAHu a'lam bishawab.

Ya Allah aku memohon kepadaMu Ilmu yang bermanfaat, yang mendekatkan diri kami kepadaMu dan kami berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanfaat Ilmu yang menjauhkan kami dariMu. Allahumma Amiin. (opss... terkopipes)



ps: jgn tulis quote sebab bermaksud kote (alat sulit lelaki)... err

Selasa, 3 Mei 2011

Amalan penambah rezeki





Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat.

Di antaranya:

1. Menyempatkan diri beribadah

Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya, seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

2. Memperbanyak istighfar

Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah, yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba. Sabda Rasulullah SAW : “Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah SWT akan menghapuskan segala kedukaannya, menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.” (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.a.)

3. Tinggalkan perbuatan dosa

Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Rasulullah SAW : “… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

4. Sentiasa ingat Allah SWT

Banyak ingat Allah SWT buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman. Firman-Nya: “...(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.” (Surah Ar-Ra’d, ayat 28)

5. Berbakti dan mendoakan ibu bapa

Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah SAW berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. Rasulullah SAW juga bersabda: “Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya.” (Hadis Riwayat Abu Ya’ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)

Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Rasulullah SAW : “Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah) daripadanya.” (Hadis Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

6. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah

Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua, orang sakit, anak yatim dan fakir miskin, juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Sabda Rasulullah SAW : “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orang-orang lemah di kalangan kamu.” (Hadis Riwayat Bukhari)

7. Tunaikan hajat orang lain

Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri, seperti sabda Rasulullah SAW : “Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…” (Hadis Riwayat Muslim)

8. Banyak berselawat

Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. Wallahu a’lam.

9. Buat kebajikan banyak-banyak

Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati, kemurahan rezeki, kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa, menggelapkan hati, melemahkan tubuh, sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya.”

10. Berpagi-pagi

Menurut Rasulullah SAW, berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat.

11. Menjalin silaturrahim

Rasulullah SAW bersabda : “Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya.” (Hadis Riwayat Bukhari)

12. Melazimi kekal berwuduk

Seorang Arab desa menemui Rasulullah SAW dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda: “Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah akan memurahkan rezeki.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid)

13. Bersedekah

Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi SAW bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.)

14. Melazimi solat malam (tahajud)

Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki, menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah.

15. Melazimi solat Dhuha

Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian), juga mempunyai rahsia tersendiri. Firman Allah dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” (Riwayat al-Hakim dan Thabrani)

16. Bersyukur kepada Allah

Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah. Lawannya adalah kufur nikmat. Allah berfirman: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras." (Surah Ibrahim, ayat 7)

Firman-Nya lagi: “… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Surah ali-Imran, ayat 145)

17. Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu

Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma’ul husna selain menenangkan, menjenihkan dan melunakkan hati, ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

Misalnya, dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat, dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki.

Salah satu nama Allah, al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu; misalnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang, diiringi doa: “Ya Allah, bukalah hati kami untuk mengenali-Mu, bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu, ya Fattah ya 'Alim.” Ada juga hadis menyebut, siapa amalkan baca surah al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kepapaan. Wallahu a’lam.

18. Berdoa

Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah, penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. Dalam al-Quran, Allah suruh kita meminta kepada-Nya, nescaya Dia akan perkenankan.

19. Berikhtiar sehabisnya

Siapa berusaha, dia akan dapat. Ini sunnatullah. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya, tapi agama hanya Allah beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. (Riwayat Ahmad, Ibnu Abi Syaibah dan al-Hakim)

Bagi orang beriman, tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas. Misalnya, hendak tenang dibacanya Quran, hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi, hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan yang baik dan halal, hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik, hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram, dan sebagainya.

20. Bertawakal

Dengan tawakal, seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah. Firman-Nya: “Barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya) .” (Surah at-Thalaq, ayat 3)

Nabi SAW bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)

Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa. Dengan takwa, Allah akan beri “jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan) , dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.” (Surah at-Talaq, ayat 2-3)

Pendek kata, bagi orang Islam, untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenarnya, kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah, lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya.



TT


ps: yakinlah segala sesuatu itu akhirnya kepada ALLAH.

Selasa, 19 April 2011

ape? couple?

Couple dalam islam? Ade ke? TAKDE!!... dan jawapan kepada couple2 ni adalah HARAM J!!!

Dalam islam tiada istilah couple. Jika benar seorang lelaki itu mencintai seorang wanita itu (atau 4 orang wanita itu) seikhlas hatinya, tidak boleh dia bercouple atau senang lenang menyatakan cintanya terhadap wanita itu.

Couple itu datangnya dari nafsu, dan luahan cinta itu datangnya dari godaan syaitan. Takkan kita nak menurut hawa nafsu. Yg ada dalam islam hanyalah melalui pernikahan, perkahwinan yang betul dan mengikut syarak.

Bila seorang lelaki sudah tersuka kat seorang perempuan itu tidak kiralah kenal atau pun tidak, perkara utama adalah mintak petunjuk, solat istikharah. (solat wajib pun liat, susah a nak dpt petunjuk) dahulu sebelum memulakan langkah. Belum2 sudah gelojoh bertukar no telefon (aku la tu)

Tujuan solat sunat istikharah adalah untuk mohon petunjuk dari Allah, adakah si dia benar2 jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kita. Petunjuk Allah boleh jd dalam tempoh yg lama atau pun sekejap bergantung pada Allah sahaja, tiada daya manusia selain dari bantuan dan izin Allah.

Kemudian apabila sudah mendapat petunjuk jika dialah yang telah Allah tetapkan. Bukan bermakna anda boleh sesuka hati meluahkan cinta dan berkata, awaklah orangnya, kompem dapat penampar. Caranya adalah approach parents atau keluarga si dia. Kalau diikutkan cara yg betul apabila seorang lelaki ingin berkenalan dengan perempuan, perlu minta izin pada parents perempuan itu. Kalau ikut yang betul la, kalau ikut yg salah mmg salah la.. err..

Tujuan berkawan adalah untuk niat memperisterikan si perempuan itu, tauu… then bagi pihak perempuan pula, perlu juga memohon petunjuk, solat istikharah mintak petunjuk adakah benar lelaki itu merupakan jodoh untuk si perempuan itu. Kalau dah dapat petunjuk dan keluarga kata sepakat bersetuju.. maka…

Tak bermakna anda boleh suka hati nak jumpa dan berfoya2 seperti manusia zaman sekarang. Step kedua adalah tetapkan tarikh perkahwinan, lagi elok awal kerana takut fitnah yang tengah melata. 3gp yg melambak.

Dan lepas kahwin happyle ever after, yg tak hepy tu itulah hepynye, tiada daya manusia melainkan hanya dengan bantuan Allah dan izinnya.


Kesimpulannya, di dalam islam tiada istilah couple jika tiada ikatan yang sah. Sebab dari couple ini bermacam perkara mudah terjadi. Sanggupkah kita gadaikan agama untuk kepuasan diri, kepuasan nafsu?

kita diperhatikan oleh orang bukan islam, bagaimana kita nak jadi contoh kalau kita sendiri pun tunggang-terbalik. Tak salah untuk berhubung.. tp ada cara yg betulnya…

insyaAllah, ada jalannya…


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak