assalamualaikum

Selasa, 9 Ogos 2011

lelaki


Aurat lelakiku

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” (An Nuur-31)

Maka bertebaranlah firman Allah di atas ini di alam maya (internet). Maka ramailah jejaka-jejaka yang dikategorikan sebagai ustak-ustak yang sangat lebong. Maka mereka ini pula di cop dan dibenci oleh sebilangan wanita yang tidak suka cara mereka menegur para-para mujahidah ini. Maka teruslah para-para mujahidah ini bergelumang dengan keadaan tidak tahu menahu tentang syariat sebenar menutup aurat. Maka teguran yang agak keras yang diberikan oleh ustak-ustak lebung ini menjadikan ustak-ustak ini terus dengan kekerasan dalam menegur para mujahidah. Maka kedua-dua pihak tidaklah rapat dengan Tuhan bahkan jauh. Maka itulah yang berlaku sehingga kedua-duanya bertaubat, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Maka tulisan ku makin mengarut.

Bila sahaja jari ini ingin mencari syariat sebenar tutup aurat di dalam internet, maka kebanyakan yang keluar adalah firman Allah di atas. Dan hasil pencarian mendapati kebanyakan ayat yang menegur lebih kepada ayat penegasan dan arahan sendiri daripada penulis-penulis blog, cerpen, forum dan sebagainya. Ingatlah wahai teman-teman sejantinaku, para mujahidah ini tidaklah sukakan pada kekerasan arahan. Mereka perlulah di asuh dengan lembut, itulah wanita. Takkan lurus sesuatu yang bengkok dan takkan teguh lengkungan yang disentap.

Fitrah wanita itu pada kelembutan, malu wanita itu sesuatu yang sangat-sangat berharga. Maruah wanita itu hanya Allah yang maha menilai. ALLAHURABBI. Maka tegurlah para mujahidah akhir zaman ini dengan kelembutan, bukan dengan kekerasan. Pada Allah itu sendiri yang maha lembut. Bersyukurlah wahai wanita.

Pada asalnya, perihal artikel aurat yang ada pada alam maya ini tidaklah menyakitkan hati wanita tetapi lama kelamaan artikel yang ada semakin keras dan agak tidak menjaga hati para wanita. Keadaan ini menyebabkan wanita sangat-sangat tidak menghormati pada lelaki-lelaki yang membuat nota itu kerana teguran yang agak kasar. Mungkin pada lelaki itu, itulah cara sebenar untuk menjadikan wanita itu kembali pada fitrah sebenar. Sangkaan mereka adalah meleset sama sekali. Sekian.

Untuk menegur para wanita itu, tidaklah dengan kekerasan. Kerana fitrah wanita itu lembut. Perkara utama yang perlu dilakukan oleh lelaki itu adalah ‘LELAKI ITU SENDIRI KEMBALI KPD FITRAH’. Bukan hanya pada wanita itu, lelaki itu juga amatlah perlu kepada fitrah kejadian sebenar lelaki. “ehh.. aku ni memang dah lelaki” kata mereka tidak puas hati. Lelaki perlulah tahu apa itu wanita dan apa fitrah wanita dengan mendalami fitrah lelaki itu sendiri. Kebanyakan lelaki (tidak semua) yang membuat artikel-artikel kondem wanita hanya tahu menghentam kaum yang berlawanan jenis. Padanya mungkin dia sudah penat melihat wanita-wanita zaman sekarang tidak kembali kepada fitrah. Sedangkan pada waktu lelaki itu mengeluh tentang wanita yang dilihatnya mungkin hanya memakai seluar pendek (berkemungkinan sahaja).

Pada masa yang sama si lelaki itu hanya hebat di alam maya dan tidak di realiti. Cuba beri peluang lelaki-lelaki yang hebat berkata-kata di alam maya terutama dari segi aurat-aurat wanita ini menegur para wanita yang dilihatnya tidaklah pada fitrah.. . . . . . . . . . . . . . . .  saya masih menunggu jawapan wahai lelaki.

Oleh itu, lelaki perlulah kembali dahulu ke fitrah. Dan jika dilihat pada firman Allah dalam surah An Nuur itu. Lihat pada ayat sebelumnya

“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." (an Nuur 30)

Makanya, tidaklah dilihat kebaikan seseorang itu melainkan jika seseorang itu beriman. Perghh. Lelaki hebat dalam hidup adalah lelaki yang beriman. Wahai kaum adam, kembalilah kepada fitrah. Itu adalah sebaik-baik jalan untuk kita melindungi wanita dan seterusnya mengembalikan wanita itu kepada fitrah.

Banyak mengarut la aku ni.

Kalau lihat pada firman Allah SWT di atas. Lelaki dahulu yang ditegur. Ini bermaksud lelaki dahulu yang perlu berubah. Ok. Terima kasih

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak