assalamualaikum

Selasa, 23 Mac 2010

amalan diet nabi Muhammad SAW



assalamualaikum

bertemu kembali dlm rancangan masak2... pandai2 lah korg..

hari ni nak citer skit ttg amalan diet nabi Muhammad saw sepanjang hidupnya
mudah-mudahan dengan adenye info ni kite same2 sihat..
hoyeaaaahhhh

kami semangat baru...

Petua diet dan kesihatan unggul amalan Nabi:

  • Jangan makan ikan dengan daging dalam satu hidangan
  • Jangan makan ikan dengan ayam dalam satu hidangan
  • Jangan makan ayam dengan daging dalam satu hidangan
  • Jangan makan nasi bersama susu(minuman)
  • Makan buah sebelum makan (bukan selepas makan)
  • Jangan tinggalkan makan malam
  • Jangan makan buah-buahan dengan susu (koktail dll)
  • Bangun tahajjud
  • Jangan tidur selepas terbit matahari
  • Jangan makan berulamkan air (sambil makan sambil minum)
  • Jangan minum berdiri
  • Jangan makan/minum dalam keadaan berbaring
  • Amalkan bangun pagi terus minum air suam (sebelum berkumur dll)

ade sebab mengapa makanan ini dicegah tuk mkn bersama.. ade satu kajian yg dibuat.. makanan laut dan makanan darat tidak boleh digabungkan kerana mempunyai ion yg berbeza.. so.. maybe bile kite mkn kite x la terase ape2 pada mulanya.. tetapi efeknyew akan rase bile kite da tuek... tu pun kalo tuek la..

p/s: DHA yg slalu ade kat susu bdk2 tu sebenarnya adalah drpd kepale otak ikan laut.. so.. pandai2 la korg nak menilai... lgpun DHA ni ciptaan org kafir.. dorg da kaji da ttg Nabi kite.. dorg buat kesimpulan, dorg serang kite dari dalam...

p/s;mak aku ckp sape mkn buah lepas mkn bnde berat(nasi) ni mcm monyet.. hoho.. sape mkn cili die terase lemak berkrim

p/s:sape mkn minum mkn minum cepat boncit.. hoho.. tanak aku

p/s:sebenarnye kite punye air liur lepas bngun tdo ade penawar.. that why elok bngun terus minum air.. bkn air liur basihh... hampeh...

orait lah.. penat taip...

ikan+susu=bodo..
susu ibu lg baik sehingga anak putus susu (umur 2 tahun)


3 ulasan:

izzah berkata...

aku ade amalkan a few,,
yeay me

lea berkata...

suke makan buah selepas makan.
as a dessert
huhu

yad_element berkata...

yg pnting mulekan dengan bismillah...
yeayy

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak