assalamualaikum

Ahad, 16 Januari 2011

the golong




bissmillahirahmanirahim

10 GOLONGAN YANG MENGERJAKAN SOLAT TETAPI TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH
 Sabda Rasullullah s.a.w:
“Sesiapa yang memelihara solatnya, maka solat itu sebagai cahaya petunjuk dan jalan selamat baginya. Dan barangsiapa yang tidak memelihara solatnya, maka sesungguhnya solat itu tiada bercahaya dan tiada pula menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya.”

“10 golongan yang solatnya tidak diterima oleh Allah:-
 Lelaki yang mengerjakan solat tanpa membaca sesuatu
       golongan ini solat the flash orang panggil, walaupun mereka solat tetapi tanpa ada bacaan, even bacaan die adalah seperti surah Al-fatihah (wajib) dan mereka tidak membaca, mereka tergolong dengan 10 golongan yang mengerjakan solat tp tidak diterima, ada baiknya solat berjemaah, itu adalah lelaki. kawan aku pernah berkata, beza antara pondan dan lelaki adalah mengerjakan solat di rumah Allah, hehe
Lelaki yang  melakukan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat
  Golongan ini ditujukan kpd mereka2 yg tak tau malu, mereka mampu, tp tidak dpt mengeluarkan zakat ataupun malu mungkin. malu untuk akad (akad bukan sahaja untuk nikah) berkemungkinan besar. mereka tidak mahu bayar walaupun mampu dan mereka tergolong dalam golongan itu, atau diorg tau, saluran zakat kpd majlis agama setiap negeri dan pusat sebagai induk, tetapi mereka tak percaya sebab pusat islam bnyk kluar skarang.. sekian
Lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang mengikutnya membenci dirinya'
       golongan ini mmg bagus kerana jd imam kerana sesetengah lelaki takde telo selalu menolak nolak org lain untuk menjadi imam, dan golongan yg mampu dan sanggup jd imam melakukan tugas. tetapi malangnya, golongan ini bajet ilmu tinggi dan baca ayat panjang2 sampai makmum pun menyampah.. contoh selepas alfatihah, dia bantai surah albaqarah.. hoyehh...imam best, makmum lg best...
Hamba yang lari daripada tuannya
        golongan hamba ini mungkin pd zaman skarang ni da takde la, (dengar citer kat arab diorg buat org gaji mcm hamba) sistem dunia da rosak, bnyk da rosak. kalo praktik betul2 sistem zaman Sahabat, kita takkan sesat. Ikutlah sunnah Rasulullah agar kite sentiasa teringat yg Rasulullah SAW sentiasa bersama kita.
Lelaki yang meminum arak tanpa mahu bertaubat
         dalam satu lg hadis, peminum arak yg mabuk sehingga mereka sedar semula, aku pun tak tau la ape kene diorang suka sgt ngan air kencing setan tu.. cube rase air kencing membe (setan tu kan membe, keh3) try a rase.. mesti dpt panaskan badan dan dpt lupekan semue masalah sebentar sambil tak igt ape2.. terlanjur? itu ikut korg la. da ckp tanak denga. mungkin mereka salah tafsir hadis, "jgn sekali meminum arak walaupun setitik" mereka anggap tak bleh setitik dan mereka membedal selamba badak satu jag.
Isteri yang menderhaka pada suami
          perkara ini adalah perkara berat yg perlu dititik beratkan. para isteri, saya belum beristeri tp lepas saya dengar ustaz bercerita tentang isteri2 yg dilaknat terus saya takut, dan sering mempersoalkan kpd diri, "mampukah aku mendidik isteri2 ku dengan baik sehingga mereka menjadi penghulu kpd bidadari syurga ku"
Perempuan yang mengerjakan solat namun tiada ia menutup kepalanya dengan tudung
        fenomena perempuan dan lelaki bajet KL, respek dan tak respek apabila mereka bersungguh masuk surau. tetapi knp mereka tak pakai tudung plak, eh.. laki pun same skang dah la lelaki itu tak pakai tudung tak solat plak tu, pakai skirt plak tu. lelaki ke tu.. "aku tau la, at least aku tak pakai tudung tp aku solat, tgk org yg pakai tudung tp ade 2 kepale dlm tudung tak solat pun aku  tgk."... membe aku penah ckp, jika solat mereka kita tak dpt mencegah kita dr melakukan perkara yg keji dan mungkar (tak pakai tudung keji ke?? YA!!!) maksudnya solatnya masih tak diterima. teruskan solat dan ikut la aturcara islam yg sejati, aku nak pakai tudung mcm melawak plak..
Imam/pemerintah yang sombong dan zalim serta menganiaya orang bawahan
         hoi balaci... keh3... ayat power mule2.. korg pahamkan la..
Orang yang suka memakan riba
          apakah itu riba, riba itu bunga... apakah bunga boleh dimakan? BOLEH!!  sekian.. riba ini adalah wang atau sejumlah syarat yg dikenakan kpd peminjam agar apabila memulangkan sesuatu perlu ada tambahannya. contoh pinjam RM1000, dan akad (akad bukan untuk nikah sahaja) peminjam perlu memulangkan RM1000.10, maka RM0.10 itulah riba.. bahaya kan walaupun kecil.. 
Orang yang sentiasa bersolat tetapi tetap melakukan perkara mungkar”
          sudah diterangkan pd awal2 td.. sekian sahaja.. 
“Barangsiapa yang solatnya itu tiada dapat menahan dirinya daripada melakukan perkara keji dan mungkar, sesungguhnya solatnya itu hanyalah menambahkan lagi kemurkaan Allah swt dan bertambah jauh daripadaNya”

“Kalau solatmu itu tidak dapat menahan diri kamu dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya dianggapNya kamu tidak mengerjakan solat. Di hari Kiamat nanti solatmu itu dilemparkan ke muka kamu bagaikan bungkusan kain tebal buruk yang tiada berguna”



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak