assalamualaikum

Khamis, 27 Januari 2011

kenapa aku melarang meletakkan gambar pada laman sosial

assalamualaikum,
syukur, aku diberi kekuatan untuk menulis lagi pada malam ini.
isu yang aku nak ckp adalah, letak gambar pada laman sesawang so-sial.


kenapa aku melarang, tapi tiada tindakan?
aku melarang bukan suka2 aku nak melarang, ada sebabnya, 

a)yang pertama
kiutnye korang, tak tau plak korang begini kiut (hak tuihh) Apabila kita letakkan gambar di laman web so-sial, adakah kita rasa segala isi gambar itu selamat di tangan kita, "owh, jangan risau.. password aku sorang je tau". Kepala hotak kau. Sharing with other people bermaksud kita berkongsi dengan orang lain, yg bermaksud gambar anda cukup2 terdedah kepada malaun2 yang ada pada lama sesawang so-sial itu.

"takpa, saya kenal membe saya dalam tu". wahh, ramainye la ko kenal sampai seribu orang ya. ada kita ambil kira siapa yang add kita dan kenalkah kita kepada mereka. Apa yang mereka dapat setelah menjadikan kita orang yang paling ramai teman di dalam lama sosial? Mereka boleh mengakses setiap album gambar anda dengan mudah. dan dimudahkan lagi dengan kebebasan tuan gambar memberi kebebasan pada pelihat2 yang dianggap sebagai teman itu. Apa kau tak fikir? semudah right click kemudian save as, gambar ada sudah berada di koleksi-koleksi mereka? "saya nak buat modal dalam bilik air ja". Apa korang nak jawab?

kesimpulannya, gambar anda dengan mudah boleh di simpan oleh mereka2 yang tidak bertanggungjawab atau yang terlebih tanggungjawab dengan alasan apabila anda sudah kehilangan gambar itu, merekalah wira kerana mereka menyimpan gambar anda secara rahsia.. ptuihh..
muka saya
(kah3.. sape suruh bace)


b)yang kedua
korang memang bajet kiut ah. tak sangka korang ni kiut sangat“Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman agar mereka tundukkan pandangan dan memelihara kemaluan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka lakukan.” (Surah al-Nur: 30)   "bang, kenapa tetibe kluar firman ni bang?" ntah la adek, abang pun tak tau. kami di hadapan laptop memang menundukkan pandangan tapi dari mata jatuh ke hati jatuh ke-malu-an bagaimana kami ingin menundukkan pandangan sedangkan yang tunjukkan gambar pun merelakan mata mereka menatap kamera dan seterusnya mengupload gambar mereka untuk ditatap.

"bang, kami tak paham"Abang pun tak paham wuhaaa. aku sebagai lelaki memang mengaku, agak tertarik untuk melihat wajah muslimah2 yang ada pada laman sosial, kenapa ya, kerana bila aku lihat lama2, aku boleh jatuh cintan, so ape kaitan ngan firman kat atas?. takde kaitan pun. saja ja nak bagi gempak. Bagaimana kami mahu menundukkan pandangan? bila tunduk dari muka nampak pula bahagian dada, bila tunduk dari bahagian dada, nampak pula bahagian pinggang yang ramping, bila tunduk pula dari bahgian pinggang, nampak pula bahagian pinggul dan ke-malu-an, bila tunduk dari bahagian pinggul, nampak pula bahagian peha dan seterusnya dan takkan berhenti, pada waktu itu kerohanian kami (sang lelaki) sudah hilang entah kemana, itu baru yang nampak kat luar. BAYANGKAN KALO NAMPAK KAT DALAM LAMAN SO-SIAL pula, gambar bukan calang2 gambar, kat luar pakai lengkap, kat dalam terbang dan melekap.. wuhaaa... nak pegi bilik air kejap lah

maksud ku adalah, gambar yg korang letak pada laman sosial terlalu bebas dan lain daripada korang yang diluar (tak semua, tp ada). maka dengan itu, aku memang tak syorkan korang sewenangnye meletakkan gambar korang,

luar lain dalam slurppp
(nak pegi bilik air jap lah,, ehh)


c)yang ketiga
awak cantik la, tampannye... aww meletop nok mamat nih jambu ptuihh. Kita pergi kepada part komen pula, seperti yang kita ketahui, laman sosial mempunyai aplikasi komen pada gambar. "cantiknye aku". komen pada diri sendiri. Apakah yg korang rasa apabila ada sahaja orang yang mengomen (komen) ttg gambar itu, sebagaicontoh, gambar itu adalah gambar anda yang paling cantik, sudah tentu segala komen adalah positif ade aku kesah. Kompem la berbunga dalam hati apabila menerima komen, betul tak, betul tak haktuihh. YA, tanpa disedari, perasaan ujub itu ada pada hati anda. ditambah pula dengan button like. Aku cume sedih, lelaki yg gatal2 ni tak pandai komen rupenye, tak caye.? lantak lah..

apo yang eden nok bagitau ehh, komen boleh korang rase ujub dan bangga diri. apa itu ujub? carik sendiri, korang masing2 da besar

laki tak reti komen ke wei?
malu je la jadi lelaki.. ptuihh



d) yang terakhir (kalo ade sambungan aku akan sampaikan)
edit mengedit itu ape bende,slalu yg terakhir aku akan mengarut.. so.. ini lah, tak tau ke, yg gambar korang boleh disimpan oleh sesiapa sahaja, tak cukup dengan itu, edit pula. So, tggu jelah berita mulut orang. "aku pakai sopan je, camne dorg nak edit? jawab2". Software, sekian.



original from chines


apa pula jadinya dengan kami, ya.. kamu kene fitnah.. sekian.. aku da ngantuk sgt ni mungkin td duduk dalam bilik air lame sangat. Hoyy2.. mind your own busines... buang gambar dalam laman sosial korang tu.. takde pekdah letak gambar dlm tu. Bahaye!!


nasihat aku, muka kita hanya boleh dilihat oleh isteri/suami kita sahaja, dan segala fesyen yang cantik itu untuk mereka juga. menjadi dosa jika kita sewenangnya letak gambar terang2 dan membenarkan orang memberi komen.

"bagaimana caranya kami mahu orang kenal kami?"

ADA!!
  • letak gambar yang jauh2, kedudukan jauh.
  • letak gambar kamere nset lama2, piksel rendah, 1.2 mp bukan 12mp.. melampau
  • letak gambar dan setelah dikenali delete, praktikan letak gambar hanya setakat 2 minggu
  • private your album to yourself only, (tak digalakkan)


that all for tonight..

you are welcome, i know..

2 ulasan:

nur aisya humaira berkata...

tk yah letak is better..:)
dapat melindungi perempuan itu sendiri...:)

Assalam,lme menyepi ye...:)

yad_element berkata...

hehehe... aaa... malunye ade orang menyape nihh.. ehh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak