assalamualaikum

Sabtu, 15 Januari 2011

rambut ku hitam, tp hati ku ada taman

bissmillahirahmannirahim


this is short and merapu


apa yg kita tau ttg personaliti seseorang?
adakah kita menilai manusia dari paras rupa?
tidak kah kita nampak ada sesuatu yg lg besar dari itu
ya.. itulah hati..


ada orang kata mulut sama busuk tp busuk itu berbeza.
Hoyehhh, org kate la.. pd zaman dahulu, (zaman sahabat, manusia boleh melihat personaliti manusia yg lain melalui hati) tak caye tnye Pope Benedict yg keberape ntah la..


apa yg ku cuba katakan ini.. roh kita hidup.. roh kita lah permulaan hidup kita dan pengakhiran hidup kita dan akan berkekalan sampai sehingga Allah yg merubahnya.. Kun Fayakun... betul ke??.


roh itu hati?
tidak. tetapi roh kita berkait rapat dengan hati, seperti ayat ni.. didalam manusia itu ada segumpal darah, jika baik darah itu maka baiklah org itu, jika buruk darah itu maka buruklah org itu dan itulah hati,
ape kaitannye dengan roh.. ada, roh yg sebenar sgt rindukan Penciptanya, sgt rindukan Rasulnya.. tp hati kita? rindu, cuma tanak mengaku.. fitrah manusia itu perlukan ketenangan, dan dengan mengenal Pencipta sahaja hati kita akan tenang... Hati=roh=tenang=pencipta..


sekian..


so.. ape kaitan dengan tajuk ini... ya... tajuk slalu tak menggambarkan isi.. itulah manusia.. manusia di luar lain, di dalam lain.. susah nak jumpa yg manusia betul2 same dengan luaran dan dalamannye.. aku bukan nak ckp yg takde.. tp susah nak jumpe.. semue boleh jd bajet baik dan bajet jahat.. tp hati kite tak tau..


okehh.. ade pahamm....


Tentang soal hati, serahlah kepada Allah yang tahu zahir dan batin, yang akan check hati mereka dan balas di hari Kiamat:
Al-Jumah [8] ……kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya).
Dihari kiamat semua akan didedahkan, termasuk yang di dalam dada:
Al-A’diyat [10] Dan dikumpul serta didedahkan segala yang terpendam dalam dada?[11] Sesungguhnya Tuhan mereka Maha Mengetahui dengan mendalam tentang (balasan yang diberikanNya kepada) mereka pada hari itu

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

iklan aku x phm

nyanyi jom awak